סדרת רשת דוקומנטרית - ׳מבוא לסְפַר מדבר יהודה׳
שישה חלומות בהקיץ, בין ציויליזציה לישימון

 רפרנסים מצולמים וכוונים ויזואליים


01
ויזו׳אל של המרחב בעיקר -
החאן, הרוגו׳ם, תקוע, אבו יוסף, ההורדיון והדרך ביניהם.



סאונד אפשרי  -  






סקיצה למפה מוזמנת מהמועצה
עמשא מנחם מסטודיו זיפים




02
תקוע ד׳
היא נקודת המוצא שלנו ופה אנחנו חיים.
המצלמה תצא איתנו מפה ותבקש לחזור עם מבט מורכב יותר. מצרפים לינק לדף בתוך האתר, סטילס ווידאו שתמיר צילם בפורים בשביל החברים. אמיר התחפש לחנן פורת ובשנייה 14:38 אפשר לראות אותו בספיצ׳ קטן ולא מתוכנן.
וזה הלינק - פורים בתקוע ד׳

לקראת פרזנטציה
מבוא ל׳סְפַר מדבר-יהודה׳
שישה חלומות בהקיץ, בין ציויליזציה לישימון

- מחשבות אפשריות על הפרקים, הדמויות, תימות וכוון עלילתי




על הסדרה
חמש דקות מהמדבר, רבע שעה מירושלים ושעה מת״א נמצא סְפַר מדבר-יהודה.
תקוע ד׳, כפר שמשקיף על מרחב המדבר יהיה נקודת המוצא שלנו ודרך שישה סיפורים קצרים,
הסדרה תנסה לגעת בסיפורים מקצוות הסְפַר, תוך התבוננות בצורות חיים ומחשבות בעברו של הסְפַר,
היסטוריה עשירה של מלכים, נביאים ונזירים, היסטוריה שמחלחלת עד היום אל הפנטזיות שמעירות את המדבר מתרדמתו.







פנים מקומיות מפסטיבל מסורתי בתקוע ד׳ - נקודת המוצא שלנו -







הפרקים


*

אבו יוסף: ״חיים בלי בעיות״
על מה הפרק?
- אבו יוסף - בן 35, אבא לחמישה ילדים ובעל עדר של שלושים גמלים.
מאז שאבו יוסף עבר לסמארטפון, הוא לא מפסיק לצלם את חיי החמולה שלו ולעדכן בקביעות ברשת.
פעם ביום הוא גם שולח אלינו צילומים לוואטסאפ.
- הפרק מתחקה אחר הדימויים שבדואים מייצרים וצורכים (צילום בפלאפון, פייסבוק, וואטסאפ)
ועל היחסים בין הדימויים לחיי היומיום של חמולה בשבט הרשיידה, אחד מהשבטים הבדואים העתיקים והמסורתיים.
- הפרק ישלב בין צילומים שלנו לצילומים, יוטיוב ווואטסאפים שאבו יוסף שולח אלינו.
- סיפור הרקע של הפרק הוא חתונה של בן דוד של אבו יוסף בחודש הבא.









קצת מתוך ווטסאפים שאבו-יוסף שולח אלינו על בסיס יומי -









וככה פגשנו את אבו-יוסף בפעם הראשונה עולה מהמדבר -













* *
הרוג'ום – Fun Fun Revolution
על מה הפרק?

- ׳פגישת-מחזור׳ של שלושה חברי ילדות בני שלושים פלוס, סוג של ׳מתנחלים היפסטרים׳ שגדלו בהתנחלות בורגנית, מרדו בבית שגדלו בו, הפכו לנערי רחוב לייט ובמהלך גיל העשרה הקימו ליין מסיבות טבע בתחנת משטרה ירדנית נטושה בשם רוגו׳ם א-נקה בלב המדבר, בשטח ששייך לשבט הרשיידה, שעוזרים ושותפים בארגון המסיבות.
- הפרק עוקב אחרי ארגון של מסיבה כיום, עשרים שנה אחרי - מחלומות הנערות אל ההווה.
- ליל המסיבה מחבר קרחניסטים, תל אביבים, דתיים, מתנחלים וקצת בדואים שרוקדים אל תוך הלילה ולבוקר שאחרי.
- נקודת המבט - דרך שלושת החברים, ננסה להתחקות אחר האידיאה של המסיבה, הגלויה והסמויה, בפרספקטיבה של זמן.











סטילס מתוך הפייסבוק של הפאנפאן רבולשיין -











וסטילס שצילמנו ברוגו׳ם -

* * *
מושיקו – נווד המדבר

על מה הפרק?
- מושיקו - רווק בן 31, גדל באפרת - השריף מטעם עצמו של מדבר יהודה.
- מושיקו מוצא דרך מקורית להתמודד עם ההשתלטות של הפלשתינים על המדבר וחוסר המעורבות של השלטונות.
- עד שהוא יקבל אישור לחאן קבוע, הוא מתכנן להפעיל בלב המדבר חאן נייד, במסגרת תוכנית החאנים לנוכחות ישראלית במדבר.
- הפרק יהיה מעין פרק קונספט:
כדרך לקדם את רעיון החאן הנייד, מושיקו יפעיל חאן-אוטו-גלידה, ינסה להשיג רשיון לעסק הייחודי שלו, להעלות לייבים מהשטח לקידום החאן, לשפצר את החאן-גלידה ובמקביל לפייס את חברה שלו, שלא לגמרי מבינה מה הוא עושה.









מושיקו בסטודיו שלנו -









- מצורף לינק לכתבה מהזמן האחרון, על המאבק של מושיקו וקומץ פעילים נוספים במדבר יהודה.

תקציר מתוך הכתבה
כך מאבדת מדינת ישראל את מדבר יהודה
השלווה הצחיחה והמוכרת של מדבר יהודה היא פאטה־מורגנה. בפועל, השטח הולך ונכבש במהירות בידי הפלסטינים, כחלק מתוכנית להקמת מדינה באופן חד־צדדי. האמצעים מגוונים: בדואים מקבלים מענק על התיישבות בשטחי אש, כבישים פיראטיים נסללים, וטיולים המוניים יוצאים לוואדיות ולמערות. רגע לפני שחבל הארץ הזה יאבד, קומץ ישראלים מנסים להפוך את המגמה, גם במחיר של פגיעה בנופים האהובים עליהם ביותר.

* * * *
החאן: אל-דוראדו

על מה הפרק?
- ארבעה שותפים, שני ישראלים ושני עולים מארצות הברית בונים חאן אירוח רחב מימדים, מעין וריאציה של כפר ערבי.
- השותפים אמורים לגייס תוך ארבעה חודשים סכום מכובד ובמידה ולא יצליחו החאן עשוי להכנס למשבר.
- הפרק יסופר דווקא מנקודת מבטן של הנשים של ארבעת השותפים ודרכן נתבונן בגברים עובדים קשה כדי להרים את החזון הגרנדיוזי:
- יוסי והבן שלו בן העשר אחראים על החקלאות.
- ארי וג׳רמי אמורים לגייס מאות אלפי דולרים. הם נעזרים בפודקאסט שהם משדרים מזה שנים לעשרות אלפי מאזינים בעולם. בחודשים האחרון הם משדרים את הפודקאסט מתוך החאן.
- רוני מנסה להעמיד תוכנית עסקית בהירה למרכז הריפוי ולב״ס למוזיקה שאמור לקום בחאן.  




.פגישה קצרה עם יוסי בגפנים של החאן, עם הבן שלו עמית, על רקע ביקור עם אבו יוסף אצל קרוב משפחה במדבר, במסגרת תחקיר -



* * * * *

רועי פורת פוגש את הורדוס בהורדיון - מלך ובן של מלך
על מה הפרק?
- רועי פורת, הבן של חנן פורת - מנהיג תנועת ההתנחלות ביהודה ושומרון, ארכיאולוג בכיר וראש משלחת מזה עשרים שנה לחקר ההרודיון, ארמון הקיץ שבנה הורדוס לעצמו בלב המדבר, במאה הראשונה לספירה.
- בעשר השנים האחרונות רועי גר בבית על חוף עג'מי ביפו.
בבקרים שהוא נוסע להרודיון הוא יוצא באמצע הלילה מיפו, כדי להתחיל לחפור עם עלות השחר.
- דרך העיניים של רועי פורת נכיר את הממלכה שהורדוס בנה ודרך העיניים של המצלמה נסתכל על הממלכה שנבנית בהרודיון של היום: ממלכה שבה בדואים, פלסטינים וארכיאולוגים משמאל ומימין המפה חופרים ביחד עתיקות ובונים מתוכם ממלכה של חיים משותפים. רועי טוען שזה קשור לא מעט לאסכולה הקלאסית של המשלחת, אסכולה שמנסה להניח בצד אג׳נדות פוליטיות.
- הורדוס בנה לעצמו ארמון בספר המדבר, מרחק יום מהמרכז הפוליטי של ירושלים הרועשת דאז ורועי פורת עזב את כפר עציון - הפרויקט המשיחי של אבא שלו, כדי לנער ולבחון מחדש את העולם האידיאולוגי בו הוא גדל ובעקבות אשתו הוא מוצא מפלט זמני בבית קטן ביפו עם נוף לים התיכון, בקהילה משותפת של ערבים ויהודים.
- נתבונן בחלומות של הורדוס ורועי, שני אנשים במרחק אלפיים שנה זה מזה וננסה לראות איך המדבר ודמותו של 
בן סְפַר-המדבר פועל בפנטזיה של כל אחת מהדמויות.


מצרפים לינק לאתר של ההרודיון


תמונות של ההרודיון מהרשת -



הצהרת כוונותהסדרה היא רעיון משותף של אמיר ותמיר, תושבי תקוע ד'. אמיר אנתרופולוג מאוניברסיטה בניו יורק שהגיע לגור בתקוע ד׳ למשך שנה במסגרת מחקר על דור שני של מתנחלים. תמיר גדל בת״א, למד בירושלים ואחרי שנים של חיפוש בית עבר לתקוע ד׳ עם משפחתו והם גרים בה שלוש שנים. תמיר מרגיש שהוא מצא בתקוע בית. אמיר רואה בתקוע אתר מחקר שעם הזמן הפך בטעות לבית זמני, בית בעיתי שמקשה על סיום הסכסוך. תמיר חושב שהעתיד של האיזור חייב לעבור דרך חיים משותפים. הסדרה היא מסע של חברים שחושבים קצת אחרת, בחבל ארץ לא נודע, על היופי והכיעור שבו ונסיון להעמיק את ההכרות אל המקום אליו התגלגלו, על המשיכה והיחסים המורכבים. התחושה היא שהמרחב בו אנחנו גרים, ספר מדבר-יהודה הוא כוח אקטיבי בחיים של המקום והחלומות הנחלמים במרחב מקורם במאפיינים הטופוגרפים, ההיסטוריה והמעמד הפוליטי של המרחב. דרך ששת סיפורי-הקצה, הסדרה תחקור איך גאוגרפיה של מקום מעצבת את הביוגרפיה של יושביה.



============
03
רפרנסים ויזואליים


*

On the Road: The Films of Wim Wenders
- אין כמו וונדרס לסצינות כבישים והמרחב שלנו עשיר בסצינות כביש מוזרות.


* *




Chapter 1 | A Lesson from India | Moran Moradi

- מביאים את הלינק בעיקר בגלל תנועת המצלמה והעריכה. התוכן פחות הנקודה.


* * *



This Sahara Railway Is One of the Most Extreme in the World
At more than 430 miles long, the Mauritania Railway
has been transporting iron ore across the blistering
heat of the Sahara Desert since 1963.


- ויזו׳אל מבוים וסיפור אחד במדבר.



* * * *


ISAIAH - GO SISTER

הקליפ הזה הוא אורח חביב במדבר.


========


- מצרפים את ההגשה המקורית, סינופסיס וטריטמנט, בשמות בדויים.





סדרת-רשת דוקומנטרית
מבוא ל׳סְפַר מדבר-יהודה׳
שישה חלומות בהקיץ, בין ציוויליזציה לישימון



סינופסיס
לוי (40) שריף מקומי, מעוטר צלקת במצחו. דוד (42) מוזיקאי מחונן ויזם בנייה משופשף ושני החברים האמריקאיים מקימים במדבר עיר אבודה. אל דוראדו בגרסת ׳ספר-המדבר׳. חאן לתיירות בוטיק בבניה ערבית בלדית מאבני המקום. בחודשים הקרובים הם אמורים לעבור למתחם עם המשפחות הענפות שלהם. הם יגורו בארבע אחוזות אבן עתיקה שכל אחד מהם בנה וביניהם צימרים מפונפנים, בריכת גופרית, עדר צאן, גפנים, שדות חיטה, מטעי זיתים וחאן בסגנון בדואי שישמש כמלון. במרכז המתחם, בית כנסת ענק בצורת מסגד. את המשיכה לבנייה הערבית לוי אסף אחרי שנים ארוכות בעסקי מדבר, תחת כמה תפקידים. דוד מתכנן להקים במתחם בית ספר למוזיקה בשיתוף הלייבל ecm והחברים האמריקאים הולכים להביא את הכסף, את התיירים האוונגליסטים ולשלוח תמונות יפות הביתה.  לוי יודע שהחווה שלהם תהיה הראשונה שתציל את המדבר במסגרת המלחמה הנצחית ודוד בעיקר בעניין של להביא משהו חדש לעולם, בוייב של המקום. הם צריכים לארגן עוד כמה מיליונים והחברים האמריקאיים עובדים תקופה במרץ רב.
   בגבעה ממול לחאן, חמישה קילומטר משם אל תוך המדבר, בשטח שיושב בסמוך לשבט הרשאיידה, ניצבת תחנת משטרה בריטית נטושה מתקופת המנדט המכונה ׳הרוג׳ום׳. מבנה שהוקם על ידי הבריטים כקו הגנה אחרון בפני הנאצים ושימש את הירדנים כתחנת משטרה. פעם בכמה חודשים עולים אל הרוג׳ום חובבי קרחנות מרחבי הארץ למסיבת-טבע. שלמה (34), סטלן חובב ויסקי והבעלים של פאב האחוזה מתפקד ב׳סצינת-המסיבות׳ על תקן הקונקשן בשטח ומתאם הפעולות עם שבט הרשאיידה. על הדרך לרוגו׳ם שלמה אוסף מהגמ״ח של אפרת שקי בגדים ונעליים שנשלחים קבוע מעיר קטנה בנבאדה, העיר התאומה של אפרת. הוא בוחר בגדים מתאימים ובעיקר נעליים לילדים ונוסע לבקר את המשפחה של סלאח (34) משבט הראשיידה, להעביר את החפצים ולהסדיר כמה עניינים לפני המסיבה הקרובה.
   צוף (36) נווד-המדבר, גדל עם שלמה באפרת. חבורה של ילדי-רחוב היפים, ממשפחות אנגלוסכסיות מבוססות שגדלו על הרב קוק והביטלס. בגיל ההתבגרות הוא מצא את עצמו מפדל שעות על אופניים מאפרת דרך המדבר עד מצוקי דרגות. עברו לא מעט שנים, צוף עדיין בקשר ארעי עם סטודנטית למשחק ובסצינה המקומית הוא נווד-המדבר הרשמי. יש לו חזון מנוסח היטב למדבר ותוכנית להקים מועצה מקומית חדשה שתציל את המדבר. תוכנית סלאם פיאד לפיתוח המדבר על ידי הרשות הפלסטינית באה לו קצת פחות בטוב.
  עשרים דקות נסיעה מזרחה בסוואנה של שלמה נמצא מנזר המרסבא. שנים-עשר נזירים יוונים שקיבלו מינוי לעשר שנים במדבר יהודה, בין הפלשתינים ליהודים. תאודריניקוס(50) מכיר היטב את חברי הסצינה-המקומית ולמרות שהוא מנסה להיגמל מהנטיה שלו להתערבב, הוא די מפוחד משני הצדדים ושאלת הנאמנות גוזלת ממנו יותר מידי אנרגיות מיותרות.
  חמש דקות מהמדבר, רבע שעה מירושלים ושעה מת״א נמצא סְפַר מדבר-יהודה. תקוע ד׳, כפר שמשקיף על מרחב המדבר יהיה נקודת המוצא שלנו ודרך שישה סיפורים קצרים הסדרה תנסה לגעת בסיפורים מקצוות הספר, תוך התבוננות בצורות חיים ומחשבות בעברו של הסְפַר, היסטוריה עשירה של מלכים, נביאים ונזירים. היסטוריה שמחלחלת עד היום אל הפנטזיות שמעירות את המדבר מתרדמתו.







טריטמנט לשלושת הפרקים
פרק 1

החאן: אל דוראדו
הפרק יתחקה אחר החלומות הסותרים של ארבעת השותפים: לוי, דובר ערבית רהוטה מנסה לשחזר את זכרונות הילדות שלו מעבר לגבעה בחברון. הוא רוצה לחיות כמו מוכתר ערבי ומנסה להתמודד עם התשוקה שלו לתרבות הערבית, יחד עם התפיסה שלו שהסכסוך עם הפלסטינים נצחי. לוי מדמיין את עצמו חי עם המשפחה שלו לבד על הגבעה. הוא מוכן לספוג שיגיעו קבוצות תיירים מעת לעת, אבל לעולם לא בשבת ומעדיף שיהיו רק ישראלים. בשביל רוני החאן אמור להיות אתר של מפגש בין תרבויות, מקום שבו אנשים מכל העולם מייצרים דו קיום חדש. שני האמריקאים היו מוכנים לקבל את החזונות של לוי ורוני, אבל טוענים שכלכלית זה לא ריאלי. הפתרון שהם מציעים זה שאוכלוסיית התיירים תיהיה מורכבת משבעים וחמישה אחוז אוונגליסטים ועשרים וחמישה אחוז לבחירת לוי ורוני. הם טוענים שדרך הפודקאסט הפופולארי שהם מפעילים בקרב קהילות של יהודים אמריקאים לחאן יש פוטנציאל להרוויח מיליונים.




פרק 2
הרוג׳ום: Fun Fun Revolution
הפרק יתחקה אחר תהליך הפקת מסיבת-טבע ברוג'ום. את הרוג׳ום ׳גילו׳ שלמה והחבר׳ה שלו מהילדות באפרת. מה שהתחיל כמסיבות קטנות של חברים קרובים, הפך עם השנים לליין מסיבות שמכניס אלפי שקלים. בזכות הקשרים שלו מתקופת הנערות עם שבט הרשאידה, השבט הבדואי שבשטחו נמצא הרוג'ום, שלמה מתפקד כציר המרכזי בארגון המסיבות. מאז שהיה מגיע כנער עם אביו לחלק לחברי השבט בגדים ונעליים מהגמ״ח של אפרת הוא בן בית אצל המשפחות של סלאח ומחמוד ומכיר בשם את כל ילדי הכפר. בניגוד לשותפיו, שלמה מתעקש שחמישית מהרווחים של כל מסיבה יעברו לשבט ורואה במסיבות גם דרך לעזור לבדואים להתפתח. איתן חבר נוסף מהחבורה שמאז הצבא עזב את אפרת והתמקם בסצינת הפקות הקולנוע בתל אביב. בזכות הקשרים שלו, הוא מושך קרחניסטים ממרכז הארץ למסיבות ברוגו׳ם. דווקא איתן מתנגד לחלוקת הרווחים עם השבט וטוען שהתרומה העיקרית של השבט היא לגנוב ציוד במהלך המסיבות. סלאח, בן שבט הרשאידה, החבר הקרוב של שלמה והעוזר שלו בארגון המסיבות, צריך להתמודד עם דרישות סותרות מהשבט. זקני השבט מבקשים להפסיק עם המסיבות והקלקול שזה מביא לנוער וצעירי השבט מבקשים שסצינת המסיבות תמשך. הטענה המנצחת שלהם היא שעדיף שיבואו הקרחניסטים לרקוד משיגיעו המתנחלים לבנות שם מאחז.




פרק 3
צוף: ׳נווד המדבר׳
צוף נוהג ברכב הסוואנה שלו בכבישי כורכר סדוקים לאורך המדבר. לרוב לבד. הוא מוטרד משתי בעיות מרכזיות: תוכנית סלאם פיאד לפיתוח המדבר על ידי הרשות הפלסטינית ודנה, סטודנטית למשחק שלא מחזירה לו טלפונים. הוא מדבר על שתי הסוגיות בלהט דומה ולא פעם מתחיל משפט בהסבר על האסון שתביא עלינו התוכנית של סלאם פיאד ועובר באמצע לדבר על דנה. בימים הוא נוסע ומדווח על בנייה פלסטינית לא חוקית בשטחי המדבר. בלילות הוא חוזר לבית הוריו, לחדר בו גדל. אמא שלו חוזרת על המנטרה שבמקום להשקיע בקריירה שלו בתור מדריך טיולים הוא מבזבז את החיים שלו במאבק על עתיד המדבר, הוא עונה לה שרק בזכות הפעילות שלו המדבר לא עובר לידי הערבים. הוא מרגיש שהוא במלחמה שרק הוא יודע על קיומה, אחראי מטעם עצמו על חבל ארץ שהמדינה שכחה.


הצהרת כוונות
הסדרה היא רעיון משותף של אמיר ותמיר, תושבי תקוע ד'. אמיר אנתרופולוג מאוניברסיטה בניו יורק שהגיע לגור בתקוע ד׳ למשך שנה במסגרת מחקר על דור שני של מתנחלים. תמיר גדל בת״א, למד בירושלים ואחרי שנים של חיפוש בית עבר לתקוע ד׳ עם משפחתו והם גרים בה שלוש שנים. תמיר מרגיש שהוא מצא בתקוע בית. אמיר רואה בתקוע אתר מחקר שעם הזמן הפך בטעות לבית זמני, בית בעיתי שמקשה על סיום הסכסוך. תמיר חושב שהעתיד של האיזור חייב לעבור דרך חיים משותפים. הסדרה היא מסע של חברים שחושבים קצת אחרת, בחבל ארץ לא נודע, על היופי והכיעור שבו ונסיון להעמיק את ההכרות אל המקום אליו התגלגלו, על המשיכה והיחסים המורכבים. התחושה היא שהמרחב בו אנחנו גרים, ספר מדבר-יהודה הוא כוח אקטיבי בחיים של המקום והחלומות הנחלמים במרחב מקורם במאפיינים הטופוגרפים, ההיסטוריה והמעמד הפוליטי של המרחב. דרך ששת סיפורי-הקצה, הסדרה תחקור איך גאוגרפיה של מקום מעצבת את הביוגרפיה של יושביה.