סדנת קולנוע
יצירת סרט משותף
כתיבת תסריט
צילום

[הרחבה על הסדנא]



==========

00

ולפני הכל לינק לכמה מושגים בסיסיים בקולנוע כדי ליישר קו. לומדים את זה בעיקר מתוך עשייה.
- מושגים בסיסיים בקולנוע

==========



Fabula Storytelling Cards from Matteo di Pascale on Vimeo.

Fabula is an analog framework for fiction writer and screenwriters based on the Hero's Journey.It helps you analyze and build your stories.



01

סדרת קלפים מצוינת שעוזרת להבין את המבנה הדרמטי של רוב הסרטים הקלאסיים. תמיד יש יוצאי דופן, אבל זה לגמרי הבסיס.

- לינק לוידאו המלא



==========



==========



03
These are news adventures of Roman and Audran, this time it happens in the French Alps. In a small village called Manigod near Annecy.


==========



04
"OMOGENEO" is a short film about an italian family highlighting their unique understanding of life. built around the philosophical thoughts and music of the father davide garattoni, it deals with the balance between the life in society and nature. When the family first moved to fuerteventura they lived in a tipi close to the beach for about 5 years - in total harmony with nature. then they were forced by the government to find a concrete house within one day otherwise they would have taken away their children. close to majanicho they found a house, allowing them to keep custody of their children.






==========





05
Chapter 1 | A Lesson from India

This is a new spirit. using your energy to connect people, learn and earn. this what Krishna baba always said. not even started my trip in India and I met this incredible person on the airplane. he took me to an adventure full of good learning, health, and positiveness. then I continue my trip. approached to so many different kind of people. shaping my identity through this special way of life.



==========



06

דין מרגיש מאוים מהצטרפותו של אושר לפנימיה. הוא חושש, שאושר יספר לשאר הילדים סוד מעברו, איך פעם כשהוא ואושר תכננו פריצה, דין ברח ונטש את אושר מאחור. כדי לערער את אמינותו של אושר בעיני החברים, דין גורם לכך שיחשדו באושר בגנבה בעוד שאושר מבחינתו כבר סגר את החשבון.


==========



07

הצצה למאחורי הקלעים של אבוללה, סרטו של יוני גבע, סרט הרפתקאות לכל המשפחה.


==========


08

והפעם, על החיה המוזרה הזאת שנקראת "טריטמנט". מה התפקיד שלו ואיך כותבים אותו?


==========



09

"A bizarre incident as a young boy left Aaron with an unusual facial disfigurement that has plagued him all his life. Isolated and vulnerable, Aaron seeks comfort in the friendship and understanding of an unexpected group of outcasts".








==========


שיעור מספר 02


10
Today I take a deep dive into writing a short film. I reconstruct a short film from the ground up as well as debunk some of the myths surrounding short films.



ושני סרטונים נוספים להרחבה

Story Structure Video

A Guide to Screenwriting



==========






11

נתי ולירז כותבים דפי בוקר




==========


12

מחשבות של תסריטאי על כתיבה
2) בתור אתאיסט מוזר לי לומר, אבל: כתיבה תמיד דורשת ממך לעשות קפיצת אמונה.
3) בכל פעם, אתה באמת קופץ מצוק, ונופל לתוך החושך, בטוח כי תמצא דרך לנחות על הרגליים.
4) אני חושב על זה עכשיו, כשאנחנו מתחילים לכתוב את העונה השלישית של Billions. דיויד ואני כותבים את הפרק הראשון. ובכל זאת, אחרי 20 שנה…
5) אני מרגיש כמו מתחיל, כאילו שזה יהיה בלתי אפשרי. כך אני מרגיש בכל פעם שאני כותב טיוטה ראשונה של כל דבר.
6) אני נשען, מלבד דייב והצוות שלנו, על השיטה שלי. השגרה שלי. משמעת של כתיבת דפים בכל בוקר, ומדיטציה.
7) השיטה הזו מאפשרת לי להניח בצד את הבטחון העצמי. או, דרך טובה יותר לומר את זה: היא הופכת את הבטחון העצמי למיותר ומכניסה אותי לקצב (במקור: ל-Flow).
8) ובכל זאת, וחשוב להכיר בזה אם אתה אדם כותב: כשאני במהלכה של טיוטה ראשונה, מלבד ברגעים נדירים…9) אין לי מושג אם היא טובה. למעשה, אני בדרך כלל, אם אני מרשה לעצמי לחשוב על זה, די בטוח שהיא לא.
10) אולי אני אוהב שורה או כמה שורות, אבל לעתים קרובות אין לי שום תחושה או אמונה שהכל יצטרף יחד.
11) לפעמים, זה משתק. מונע ממני לכתוב. שנים שהתחושות האלו עצרו אותי.
12) אבל מה שלמדתי הוא שכל עוד אני עושה את העבודה כל יום, מתמיד במודע, אז התת מודע שלי עובד על עצמו יותר.
13) אז, בשלב מסוים, וזה קורה בכל פעם, אני רואה את הדבר כפי שהוא אמור להיות…
14) כך אני מכין את עצמי להכיר את הרגע הזה כשהוא מגיע, ולנצל אותו. אבל זה לא יכול לקרות אם אחכה.
15) אני מרוויח את הרגע עד ידי זה שאני עושה את העבודה. כותב דפים גם שלא מתחשק לי, גם כשאני יודע שהם רעים…
16) כותב אותם לא משנה מה. ככותב, זה הדבר היחיד שאני יודע בוודאות של 100%.
17) אתה ממש צריך לכתוב."




==========



13
We all have different starting points in life. Some of us come into the world swinging from the vines while others are born into quicksand. Samsung invited me to look back on my past that I have been so good at hiding all these years to show that even against all odds you can make your dreams come true.
To every person out there with huge dreams and huge obstacles, whether you are 12-years-old or 65, black, white, rich, poor, we are all fighting something and I hope this film can inspire even just one person to push through the thick fog and persevere. You are SO capable and you should just force it to happen no matter what the weight is on your shoulders and how hopeless it seems!


==========




14
The secret to growing up is that no one really knows what they’re doing. It's in the gap between childhood and adulthood that we find meaning for ourselves.





==========



15





















סדנת קולנוע-תרפיה ליצירת סרט משותף

[כתיבה, צילום, משחק ותרפיה]


רקע לסדנא
לאורך השנים עבדתי במקביל בקולנוע ובמסגרות טיפוליות. הסדנא צמחה משני העולמות: לימוד שפת הקולנוע ומקצועות ההפקה, תוך התבוננות ויצירה מתוך תכנים רגשיים שעולים ביום-יום.



תיאור הפרוייקט בקצרה
- תהליך שנתי של הקשבה ויצירה קבוצתית דרך כתיבת יומן אישי, צילום, משחק וכתיבת תסריט. ננסה לזהות ולאפיין סיפורים מתוך דילמות וקונפליקטים של מתבגרים.
- המיקוד בעבודה יהיה ביצירה קבוצתית, לכדי יצירת סרט משותף של כל הקבוצה, סרט שחלקו מחומרי-גלם שיצולמו ויערכו לאורך השנה וחלקו יהיה על בסיס תסריט שיצולם בסוף השנה (המינון המדוייק יתברר במהלך העבודה המשותפת).



שלבי עבודה במהלך הפרוייקט -
שלב א׳ - עבודה קבוצתית שנתית ואיסוף ׳חומרי-גלם׳ לקראת יצירת תסריט משותף:
- כתיבת יומן-אישי שנתי, על בסיס ׳דפי בוקר׳.
- התייחסות ותרגול של טכניקות הקשבה והתבוננות.
- התנסות בכתיבת תסריט והכרות עם מבנה הסיפור.
- בימוי דוקומנטרי ועלילתי.
- צילום סטילס, כיחידה הויזואלית הבסיסית.
- משחק מתוסרט ומאולתר ועבודת בימוי עם שחקנים שאינם שחקנים (Non Actors).
- התרגילים ויצירת חומרי-הגלם יסייעו בידינו כדי לכתוב תסריט אחד של כל הקבוצה, לקראת הפקת סרט הגמר של הפרוייקט.


התכנים שיעלו בסדנא
- הבסיס לסדנא יהיה כתיבת יומן-אישי ועל כן התכנים יהיו בעיקר סביב דילמות וקונפליקטים של גיל ההתבגרות - דימוי עצמי, יחסים במשפחה, הצלחה, חברויות, אהבה, אתגרים ומשאלות לב.
- במקביל ודרך הסיפורים האישיים, ננסה לגעת בתכנים מקומיים של מתבגרים בגוש עציון - חיים במצב של סכסוך ומלחמה, פחדים, חיים במרקם משותף של חילונים ודתיים וכיו״ב.
- העבודה השנתית שלנו תלווה במסמך עבודה מתעדכן משותף של כל הקבוצה, כדי להכיר ולהבין תהליכי עבודה ויצירה.
- לאורך השנה נעבוד במקביל במתכונת מתוסרטת ושאינה מתוסרטת ונאפשר יצירה דוקומנטרית ומבוימת מתוך רצון להעמיק את ההבנה ואת ההבדלים בין הז׳אנרים.


שלב ב׳
הפקה איכותית של סרט הגמר בליווי בעלי מקצוע בתחום, על בסיס התסריט המשותף.
[וזה לינק לרפרנסים לסרטים, כדי לקבל תחושה לכוונים אפשריים לסרט הגמר של הפרוייקט].


וקצת העמקה אל תוך הפרוייקט -
קבוצת הפקה
- המנחה יתפקד כמנחה הסדנא וכבמאי הסרט.
- כל חודש יוגדר נושא בסיסי לעבודה ומתוכו נצא לתרחישים אפשריים שיעלו במסגרת המפגש הקבוצתי. 
- המתווה של כל פרק יונח מראש על-ידי המנחה בקווים כלליים.
- חומרי הגלם יהיו חומרים כתובים, תמונות סטילס, תרגילי וידאו, מוזיקה ובעצם כל דבר שיכול להיות חלק מסרט.
- חומרי הגלם יעורכו לכדי ראפ-קאט ויכנסו לסרט הסופי, במידה בה החומרים יתאימו לתסריט.

שפה ומקצועות הקולנוע
- נלמד כלים ושפה חדשה. לאורך השנה תהיה הזדמנות לכל משתתף להתנסות במגוון המקצועות של הקולנוע, כל אחד לפי נטיית ליבו וכישוריו ובהתאם לצרכי ההפקה המשותפים.

צילום סטילס
- צילום הסטילס ילוה אותנו לאורך הסדנא כמרכיב הויזואלי הבסיסי. נלמד ערכים ואיכויות של הצילום הבודד. הצילומים ישמשו אותנו גם כחומרי גלם לסרט הסופי.

שימוש ביומן-אישי ככלי עבודה והתבוננות
מחברת תלווה כל משתתף לאורך השנה ונעודד שימוש במחברת ככלי יצירתי ורגשי, כדי להכיר את ה׳פסקול השקט׳ של כל אחד מהמשתתפים.

צפייה בסרטים ובחומרים שנעשים במשך הסדנא
צפייה מודרכת ובקורתית היא חלק יסודי בכל תהליך יצירה. נצפה בסרטים ובעבודות וידאו ככלי לימודי וכן בחומרי-הגלם שהמשתתפים יביאו. ננסה לגבש אפשרויות לעריכה במהלך הצפייה המשותפת בחומרים.

עריכת חומרי הגלם וצילום חומרים נוספים
חומרי הגלם של הסרט יערכו במהלך השנה על-ידי המנחה. במידה ויעלה צורך בצילום של המנחה
כחוט- מקשר, אקח גם חלק בצילום חומרי הגלם לצורך עריכת הסרט הסופי.

ולסיכום, מה באמת חשוב לי בסדנא?
- ליצור קבוצה שלומדת לעבוד וליצור ביחד, תוך לימוד ופירגון הדדי.
- ללמוד שפה חדשה וכלים יצירתיים כדי להתוודע אל עצמנו, אל הסביבה ואל הגשר ביניהם.
- קיימת אפשרות להתחיל תהליך של רכישת אחד ממקצועות הקולנוע.


על המנחה
תמיר פלצמן
נשוי לדניה ואבא של מעין, יהונתן וזהר
במאי, צלם ועורך עצמאי

לימודים פורמליים
- תואר שני בהצטיינות ביעוץ-חינוכי וטיפול התנהגותי-קוגניטיבי, אונ’ בר-אילן.
- לימודים לתעודת הוראה ב'מכון כרם', מכון לחינוך הומניסטי-יהודי, הוראת אמנות וקולנוע.
- תואר ראשון באמנות במחלקה לצילום, המסלול לוידאו וקולנוע, בצלאל-אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים.




[קורות-חיים]