לקראת פרזנטציה
מבוא ל׳סְפַר מדבר-יהודה׳
שישה חלומות בהקיץ, בין ציויליזציה לישימון

- מחשבות אפשריות על הפרקים, הדמויות, תימות וכוון עלילתי




על הסדרה
חמש דקות מהמדבר, רבע שעה מירושלים ושעה מת״א נמצא סְפַר מדבר-יהודה.
תקוע ד׳, כפר שמשקיף על מרחב המדבר יהיה נקודת המוצא שלנו ודרך שישה סיפורים קצרים,
הסדרה תנסה לגעת בסיפורים מקצוות הסְפַר, תוך התבוננות בצורות חיים ומחשבות בעברו של הסְפַר,
היסטוריה עשירה של מלכים, נביאים ונזירים, היסטוריה שמחלחלת עד היום אל הפנטזיות שמעירות את המדבר מתרדמתו.







פנים מקומיות מפסטיבל מסורתי בתקוע ד׳ - נקודת המוצא שלנו -







הפרקים


*

אבו יוסף: ״חיים בלי בעיות״
על מה הפרק?
- אבו יוסף - בן 35, אבא לחמישה ילדים ובעל עדר של שלושים גמלים.
מאז שאבו יוסף עבר לסמארטפון, הוא לא מפסיק לצלם את חיי החמולה שלו ולעדכן בקביעות ברשת.
פעם ביום הוא גם שולח אלינו צילומים לוואטסאפ.
- הפרק מתחקה אחר הדימויים שבדואים מייצרים וצורכים (צילום בפלאפון, פייסבוק, וואטסאפ)
ועל היחסים בין הדימויים לחיי היומיום של חמולה בשבט הרשיידה, אחד מהשבטים הבדואים העתיקים והמסורתיים.
- הפרק ישלב בין צילומים שלנו לצילומים, יוטיוב ווואטסאפים שאבו יוסף שולח אלינו.
- סיפור הרקע של הפרק הוא חתונה של בן דוד של אבו יוסף בחודש הבא.









קצת מתוך ווטסאפים שאבו-יוסף שולח אלינו על בסיס יומי -









וככה פגשנו את אבו-יוסף בפעם הראשונה עולה מהמדבר -













* *
הרוג'ום – Fun Fun Revolution
על מה הפרק?

- ׳פגישת-מחזור׳ של שלושה חברי ילדות בני שלושים פלוס, סוג של ׳מתנחלים היפסטרים׳ שגדלו בהתנחלות בורגנית, מרדו בבית שגדלו בו, הפכו לנערי רחוב לייט ובמהלך גיל העשרה הקימו ליין מסיבות טבע בתחנת משטרה ירדנית נטושה בשם רוגו׳ם א-נקה בלב המדבר, בשטח ששייך לשבט הרשיידה, שעוזרים ושותפים בארגון המסיבות.
- הפרק עוקב אחרי ארגון של מסיבה כיום, עשרים שנה אחרי - מחלומות הנערות אל ההווה.
- ליל המסיבה מחבר קרחניסטים, תל אביבים, דתיים, מתנחלים וקצת בדואים שרוקדים אל תוך הלילה ולבוקר שאחרי.
- נקודת המבט - דרך שלושת החברים, ננסה להתחקות אחר האידיאה של המסיבה, הגלויה והסמויה, בפרספקטיבה של זמן.











סטילס מתוך הפייסבוק של הפאנפאן רבולשיין -











וסטילס שצילמנו ברוגו׳ם -

* * *
מושיקו – נווד המדבר

על מה הפרק?
- מושיקו - רווק בן 31, גדל באפרת - השריף מטעם עצמו של מדבר יהודה.
- מושיקו מוצא דרך מקורית להתמודד עם ההשתלטות של הפלשתינים על המדבר וחוסר המעורבות של השלטונות.
- עד שהוא יקבל אישור לחאן קבוע, הוא מתכנן להפעיל בלב המדבר חאן נייד, במסגרת תוכנית החאנים לנוכחות ישראלית במדבר.
- הפרק יהיה מעין פרק קונספט:
כדרך לקדם את רעיון החאן הנייד, מושיקו יפעיל חאן-אוטו-גלידה, ינסה להשיג רשיון לעסק הייחודי שלו, להעלות לייבים מהשטח לקידום החאן, לשפצר את החאן-גלידה ובמקביל לפייס את חברה שלו, שלא לגמרי מבינה מה הוא עושה.









מושיקו בסטודיו שלנו -









- מצורף לינק לכתבה מהזמן האחרון, על המאבק של מושיקו וקומץ פעילים נוספים במדבר יהודה.

תקציר מתוך הכתבה
כך מאבדת מדינת ישראל את מדבר יהודה
השלווה הצחיחה והמוכרת של מדבר יהודה היא פאטה־מורגנה. בפועל, השטח הולך ונכבש במהירות בידי הפלסטינים, כחלק מתוכנית להקמת מדינה באופן חד־צדדי. האמצעים מגוונים: בדואים מקבלים מענק על התיישבות בשטחי אש, כבישים פיראטיים נסללים, וטיולים המוניים יוצאים לוואדיות ולמערות. רגע לפני שחבל הארץ הזה יאבד, קומץ ישראלים מנסים להפוך את המגמה, גם במחיר של פגיעה בנופים האהובים עליהם ביותר.

* * * *
החאן: אל-דוראדו

על מה הפרק?
- ארבעה שותפים, שני ישראלים ושני עולים מארצות הברית בונים חאן אירוח רחב מימדים, מעין וריאציה של כפר ערבי.
- השותפים אמורים לגייס תוך ארבעה חודשים סכום מכובד ובמידה ולא יצליחו החאן עשוי להכנס למשבר.
- הפרק יסופר דווקא מנקודת מבטן של הנשים של ארבעת השותפים ודרכן נתבונן בגברים עובדים קשה כדי להרים את החזון הגרנדיוזי:
- יוסי והבן שלו בן העשר אחראים על החקלאות.
- ארי וג׳רמי אמורים לגייס מאות אלפי דולרים. הם נעזרים בפודקאסט שהם משדרים מזה שנים לעשרות אלפי מאזינים בעולם. בחודשים האחרון הם משדרים את הפודקאסט מתוך החאן.
- רוני מנסה להעמיד תוכנית עסקית בהירה למרכז הריפוי ולב״ס למוזיקה שאמור לקום בחאן.  




.פגישה קצרה עם יוסי בגפנים של החאן, עם הבן שלו עמית, על רקע ביקור עם אבו יוסף אצל קרוב משפחה במדבר, במסגרת תחקיר -



* * * * *

רועי פורת פוגש את הורדוס בהורדיון - מלך ובן של מלך
על מה הפרק?
- רועי פורת, הבן של חנן פורת - מנהיג תנועת ההתנחלות ביהודה ושומרון, ארכיאולוג בכיר וראש משלחת מזה עשרים שנה לחקר ההרודיון, ארמון הקיץ שבנה הורדוס לעצמו בלב המדבר, במאה הראשונה לספירה.
- בעשר השנים האחרונות רועי גר בבית על חוף עג'מי ביפו.
בבקרים שהוא נוסע להרודיון הוא יוצא באמצע הלילה מיפו, כדי להתחיל לחפור עם עלות השחר.
- דרך העיניים של רועי פורת נכיר את הממלכה שהורדוס בנה ודרך העיניים של המצלמה נסתכל על הממלכה שנבנית בהרודיון של היום: ממלכה שבה בדואים, פלסטינים וארכיאולוגים משמאל ומימין המפה חופרים ביחד עתיקות ובונים מתוכם ממלכה של חיים משותפים. רועי טוען שזה קשור לא מעט לאסכולה הקלאסית של המשלחת, אסכולה שמנסה להניח בצד אג׳נדות פוליטיות.
- הורדוס בנה לעצמו ארמון בספר המדבר, מרחק יום מהמרכז הפוליטי של ירושלים הרועשת דאז ורועי פורת עזב את כפר עציון - הפרויקט המשיחי של אבא שלו, כדי לנער ולבחון מחדש את העולם האידיאולוגי בו הוא גדל ובעקבות אשתו הוא מוצא מפלט זמני בבית קטן ביפו עם נוף לים התיכון, בקהילה משותפת של ערבים ויהודים.
- נתבונן בחלומות של הורדוס ורועי, שני אנשים במרחק אלפיים שנה זה מזה וננסה לראות איך המדבר ודמותו של 
בן סְפַר-המדבר פועל בפנטזיה של כל אחת מהדמויות.


מצרפים לינק לאתר של ההרודיון


תמונות של ההרודיון מהרשת -



הצהרת כוונותהסדרה היא רעיון משותף של אמיר ותמיר, תושבי תקוע ד'. אמיר אנתרופולוג מאוניברסיטה בניו יורק שהגיע לגור בתקוע ד׳ למשך שנה במסגרת מחקר על דור שני של מתנחלים. תמיר גדל בת״א, למד בירושלים ואחרי שנים של חיפוש בית עבר לתקוע ד׳ עם משפחתו והם גרים בה שלוש שנים. תמיר מרגיש שהוא מצא בתקוע בית. אמיר רואה בתקוע אתר מחקר שעם הזמן הפך בטעות לבית זמני, בית בעיתי שמקשה על סיום הסכסוך. תמיר חושב שהעתיד של האיזור חייב לעבור דרך חיים משותפים. הסדרה היא מסע של חברים שחושבים קצת אחרת, בחבל ארץ לא נודע, על היופי והכיעור שבו ונסיון להעמיק את ההכרות אל המקום אליו התגלגלו, על המשיכה והיחסים המורכבים. התחושה היא שהמרחב בו אנחנו גרים, ספר מדבר-יהודה הוא כוח אקטיבי בחיים של המקום והחלומות הנחלמים במרחב מקורם במאפיינים הטופוגרפים, ההיסטוריה והמעמד הפוליטי של המרחב. דרך ששת סיפורי-הקצה, הסדרה תחקור איך גאוגרפיה של מקום מעצבת את הביוגרפיה של יושביה.



============
03
רפרנסים ויזואליים


*

On the Road: The Films of Wim Wenders
- אין כמו וונדרס לסצינות כבישים והמרחב שלנו עשיר בסצינות כביש מוזרות.


* *




Chapter 1 | A Lesson from India | Moran Moradi

- מביאים את הלינק בעיקר בגלל תנועת המצלמה והעריכה. התוכן פחות הנקודה.


* * *



This Sahara Railway Is One of the Most Extreme in the World
At more than 430 miles long, the Mauritania Railway
has been transporting iron ore across the blistering
heat of the Sahara Desert since 1963.


- ויזו׳אל מבוים וסיפור אחד במדבר.



* * * *


ISAIAH - GO SISTER

הקליפ הזה הוא אורח חביב במדבר.








======

פגישת תוכן, אוגוסט-אב 2019

- שיחות תחקיר עם הדמויות (יוסי מהחאן, עודד מפאב האחוזה וממסיבת הרוגו׳ם ומושיקו, נווד המדבר).

- צילום המרחב של הרוגו׳ם והשכונה של אבו- יוסף ברחפן, לנסות לשמור משהו מהמבט הראשוני.
- וקצת למקם איפה אנחנו עומדים.



01
-
ווטסאפ מגיא בירן -







02
-
- המפה שעמשא מעצב למועצה של גוש עציון מתקדמת. משה ברוס, אחראי התיירות במועצה, דווקא בעניין לקחת אותה לכוון תיירותי ופחות אינפורמטיבי. עדיין בעבודה.
- סוג של זזים פה דברים באיזור.










03
-

מנשה הראל - קדמוניות נופי ארץ ישראל -
.הביוגרפיה של העם על פי הגיאוגרפיה של הארץ
.ספר שהיה אבן דרך בתהליך. לזכור לאורך הדרך







04 
-
.קצת למקם גם אותנו, איפה אנחנו יושבים על המפה -








05
-

- הרוגו׳ם והאיזור של אבו יוסף ושבט הרשיידה 
יציאת בוקר עם יוחאי והרחפן לשטח, לנסות לשמור משהו מהמבט הראשוני.


צלם רחפן - יוחאי חדד
   מוזיקה - נירו אבוקסיס
Niro Abekasis - Beduin Girl





* *

- מנסה קצת ללמד את אבו יוסף לצלם בפלפון פשוט, 
כדי שנוכל לספר את הסיפור שלו גם דרך העיניים שלו. 






* * *
.ווטסאפים מאבו יוסף מהזמן האחרון -






* * * *
.סטילס מגיחת הבוקר לאבו יוסף ולרוגו׳ם -













06
-

- בבריכה של החאן - התערבות שחייה של יוסי ואמיר על שרימפס וחסידות בעלז. 
(ראפקאט חלקי - תחילת תחקיר מצולם. סאונד בעייתי).




* *

- יוסי והחאן - שיחה ראשונה בבית הפרטי של יוסי, בית שנבנה מזה שנים.
[ראפקאט חלקי - תחילת תחקיר מצולם].








07
-

- עודד ואלחנן - פאב האחוזה, מובלעת צמודה לאפרת.
[ראפקאט חלקי - תחילת תחקיר מצולם].







08
-

- מושיקו - יציאה ראשונה לשיחה בשטח עם הטנדר בית.
[ראפקאט חלקי - תחילת תחקיר מצולם].













=====
















20.11.19
 






עדכון מצב ההפקה
ההתקדמות כרגע נעשית באופן רוחבי, כאשר בכל אחד מהפרקים אנו נמצאים בשלב אחר.

מנסים כרגע לקדם את הפרק על אבו-יוסף כפיילוט
וכמובן שתלויים במצולמים, בלו״ז שלהם ובעיקר במידת שיתוף הפעולה המשתנה.




1. פאב האחוזה והמסיבה ברוגו׳ם ( עודד, שלמה ואריאל)
שבוע הבא אנחנו יוצאים לימי צילום ראשונים.

צילומים במסגרת הפרה פרודקשן של המסיבה:
    • אריאל יקיים ביום ראשון 3 פגישות בסטודיו שלו בירושלים, עם שלושה אנשי צוות במסיבה -פגישה עם חבר קרוב שבקיא בקונספטים של מסיבות, פגישה עם תאורן ופגישה נוספת עם שני דיג׳יים. דרך השיחות תעלה האג׳נדה של אריאל למסיבה, תחת איצטלה של שיחת הפקה.
  • ביום שלישי צילומים עם עודד ושלמה - שלמה מעיר את עודד בבוקר באחוזה באפרת, יושבים לקפה וסיגריה של בוקר ודיבור אגבי על הכוון של היום. משם נוסעים לגמ״ח של אפרת, לפגוש את האחראית הותיקה של הגמ״ח, לאסוף בגדים לילדים של החברים הבדואים של עודד. משם נסיעה לבדואים, בגדים ודיבור על המסיבה שרוצים לארגן בחנוכה, חמישי ה2.1.20, במסגרת שיחה טיפוסית ב׳נוהל׳ לפני מסיבות שעודד מארגן. אחרי הבדואים ניסע לרוגו׳ם, להעיף מבט בשינויים שעברו על המקום ודיבור במקום סביב הכנות למסיבה.




2. אבו יוסף וגו׳מעה הבן דוד שלו מנסים להקים אוהל תיירות במדבר:
תמיר נוסע כבר תקופה לאבו יוסף. לכאורה לא קורה שם הרבה, מעבר לשגרת חיים של מדבר שנעה לה בעצלתיים. בזמן האחרון שוב עולים קשיי פרנסה של אבו יוסף והרעיון משכבר הימים, להרים אוהל תיירות כמו אצל מוחמד הבן דוד מהגבעה ממול, חוזר ועולה על הפרק.
הבסיס של הפרק כרגע הוא התקשורת של תמיר, אבו יוסף וגו׳מעה בווטסאפ, הקלטות ותמונות. לתמיר יש מימון לשני ימי צילום לפרק בסדרה והוא מנסה ל׳קמפרס׳ ליומיים את הכמיהה המוזרה של האדם המערבי למדבר. אבל כדי שזה יקרה הוא מוצא את עצמו משדל את אבו יוסף להניע דברים ואבו יוסף כדרכו מתנהל בקצב של בדואי במדבר. הגמלים כבר כמעט לא מספקים פרנסה ואבא של אבו יוסף מציע לו להחליף אותם בכבשים. אבו יוסף לא מוכן למכור את הגמלים, שהם סוג של ילדים בשבילו.
צילומים: כרגע אנחנו מנסים לזהות סצינות בדרך להקמת אוהל התיירות, נסיעה לחנות חומרי בניין בכפר השכן לתקוע שאמור לתת לאבו יוסף אשראי לשנתיים, לדבר עם בני משפחה בחמולה על הרעיון ולנסות לדבר עם חבר נוסף שלו, יהודי שמבין בתיירות מערבית במדבר, כדי להבין ממנו על הצרכים של התייר המערבי בתיירות במדבר. במקביל לסיפור המסגרת, ננסה לזהות סצינות בשגרת החיים של החמולה במרחב הקרוב ובמדבר.



3. החאן של ארבעת השותפים:
יוסי קם משבעה על אביו לפני מספר ימים.
ביום חמישי תמיר אמור לפגוש את יוסי.
מקווים שיהיה תסריט בזמן הקרוב.



4. לינה חמודי, מדריכת טיולים מחברון
את לינה פגשנו אחרי לא מעט חיפושים אחרי אישה פלשתינית במרחב. לינה גרה בחברון וחלק מההדרכות שלה מתקיימות באיזור ספר המדבר. היא בת 45, אמא לשישה ילדים, הבכור צלם מצליח שמסתובב בעולם, בעלה סוחר של בגדי נשים, מדבר מספר שפות ומסתובב גם הוא בעולם. החיים בצד המודרני של חברון, מערביים ודתיים כאחד, שלינה מרגישה שמרחב וחופש התנועה שלה מוגבלים. היא למדה באונ׳ של בית לחם והרגישה שדרך הדרכת הטיולים תוכל להעביר את הנרטיב הפלשתיני שחשוב לה מאוד שישמע. היחסים איתה עדיין בתחילתם. מקווים שבקרוב יתבהרו כוונים לגבי התסריט.



5. מושיקו, נווד המדבר:
הפרק על מושיקו אמור להיות מעין אינטרו גאוגרפי של האיזור.
מושיקו החליט לפני כמה שנים לעזוב את העבודה שלו כמתכנן פרוייקטים ולהקדיש את זמנו להצלת המדבר. מאז מעורבבים אצלו רצון חזק למצוא עבודה בתוך המדבר, במקביל לשלל האידיאולוגיות הפוליטיות שיש לו לגבי האיזור, משילות וכו׳.
הוא הקים קבוצת פייסבוק פעילה ולאורך תקופה לא מבוטלת מנסה לקדם כל מיני מיזמים סביב המדבר. בזמן האחרון הוא הקים חברה בשם ׳דרך המדבר׳, חברה שמספקת אפשרויות טיול במרחב הלא מאורגן של המדבר.
הפרק ילווה את מושיקו לאורך תקופה, שהוא מנסה להתמיד עם אחד הכוונים שהוא מנסה ללכת עליהם, כוונים שמשתנים חדשות לבקרים, ודרך החיפוש האישי ננסה לגעת במרחב וביחסים איתו (שליטה מול הכנעה למשל).  הפרק ילוה את מושיקו, בתקווה שאחד מהזרעים שמושיקו נוטע יתפס ומשהו יתחיל לצמוח.
מושיקו באילת עד שבוע הבא. נחזור לעבודה ולזיהוי סצינות במהלך תחילת שבוע הבא.





6. דמות נשית בתקוע  -
עדיין ישנן התלבטויות:
א. שירה בר אשי - מוזיקאית, אסטרולוגית, אמא לחמישה, היוזמת של מרכז האמנים שאמור לקום בתקוע בקרוב אחרי מאמצים לא מבוטלים לגרום למזכירות של הישוב בצורך של מרכז האמנים ובהקצאת משאבים לפרוייקט. תחיה גודינגר היא הפרויקטורית של מרכז האמנים בישוב ובמועצה ונראה שדברים זזים בכוון די מהר, לקראת שיפוץ מבנה קיים לקראת פתיחה של המרכז הפיזי.
ב. שירה פלמר - ממקימי תקוע ד׳. היא ובעלה הגיעו לגבעה לפני כמעט עשרים שנה ובמשך השנים הם מרגישים שהמקום שהגיעו אליו הולך ומשתנה ולא בטוח שזה המקום עליו הם חלמו. בזמן האחרון שירה הקימה עם חברה נוספת חוות סוסים בתקוע ד׳, הן קנו ארבעה סוסים והן מתחילות להניע טיולים לתוך המדבר.
ג. יולה ועמית בירן - היו ממיסדי יודפת ואחרי שחזרו בתשובה הגיעו לתקוע והיו מהמייסדים גם כאן. יוליה היתה מנהלת בית הספר בתקוע והנסיון שלה להקים ב״ס אלטרנטיבי לא באמת צלח והיא נאלצה להקים ב״ס חדש בירושלים. בעלה עמית מתעסק בחקלאות אורגנית, אבל עם התפתחות והנדל״ן בתקוע, גם החקלאות שלו עומדת בספק.